pátek 12. ledna 2018

Hra 154: Tria (1987)


Tria
Vývojář: Martin Sústrik & Stano Hrda & Michal Hlaváč
Vydavatel: Sibylasoft
Vydáno 1987 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Na Martin Sústrika, resp. Sibylasoft narážím v poslední době docela často (Plutonia (1987), Stensontron (1987)). A právě s druhou jmenovanou hrou má Tria společného hlavního hrdinu. Opět se ujmeme Stensona a tentokráte se pokusíme zastavit mimozemskou invazi. Ano, proto ten zelený mužíček na úvodní obrazovce.

Znovu tady chybí nějaký úvod do děje a tentokrát i popis ovládání. Nicméně oboje se dozvíme hned na začátku hry, kdy můžeme na první obrazovce sebrat příručku, která obsahuje popis ovládání a magnetofon, kde je nahraný velice stručný popis děje. Je diskutabilní, jestli by nebylo lepší oboje dát na úvodní obrazovky.

Začátek hry
Příručka s popisem ovládání
Magnetofon s popisem příběhu

Velmi příjemná změna oproti Stensontronu je, že příkazy lze zkracovat. A to maximálně. Pokud chcete sebrat předmět, stačí napsat "ZO" ("Z" je vyhrazeno pro přesun na západ) a pak dát enter - pokud je v místnosti jediný předmět, tak ho seberete. Dále lze napsat třeba "P" pro příkaz POLOZ a zadat "M" - tímto položíte na zem věc z inventáře začínající na M, pokud nějakou máte.

Zajímavá je přítomnost věci zvané debilizátor. Ten se dá použít jako zbraň proti stráži, která vám brání ve vstupu do místnosti. Prostě z ní uděláte debila a můžete pokračovat. Obtížnost hry je malá - často se věci potřebné k vyřešení hádanky válí téměř na vedlejší obrazovce a je jasné co na co použít.

V naší realitě by jako debilizátor mohlo posloužit pouhé sledování TV Nova
Smrt z ozáření

Ve hře lze nalézt i místnost označenou nápisem "Radioactive". Pokud do ní vlezete, nic se nestane. Tedy alespoň na začátku. Po pár tazích se ale začnou objevovat texty jako "Pociťuješ náhlou nevolnost", "Vypadávají ti vlasy", až nakonec začnou odpadávat i kusy masa a končí to pomalou smrtí. Zemřít lze i nešikovným počínáním s Ufáky. Jak v průběhu hry zjistíte, zbavit se jich musíte tak, že vyrobíte fotonové torpédo a s jeho pomocí zničíte ufounskou loď.

Problém je ovšem ten, že hra je zabugovaná. Vlastně jsem zatím nehrál hru od M. Sústrika, která by nebyla zabugovaná, takže mě to ani nepřekvapuje. Tady jde o to, že hru můžete dokončit, aniž byste splnili hlavní úkol - tedy zničit ufonské vesmírné plavidlo. Stačí jen dojít na poslední obrazovku a je to.



Mapa hry

POSTUP HROU
Sebral jsem příručku (ZO; enter) a přečetl si ji (POU; enter). Odešel jsem z místnosti, sebral magnetofon (ZO; enter) a pustil si zprávu - Ufouni prý zaútočili a měl jsem zavolat na číslo 65536. V místnosti na severu jsem tedy vzal telefon a vytočil číslo (POU; TEL; 65536), nic moc jsem se ale nedozvěděl.

Šel jsem tedy na západ do pivnice, kde jsem sebral klíč (ZO; enter). Vrátil jsem se chodbou a šel na její východní konec a pak zatočil na jih, kde jsem našel debilizátor (ZO; enter). Ten jsem použil na inteligentní stráž na jihu (POU; DEB), čímž jsem se jí zbavil. Dveře jsem odemkl klíčem (POU; KL) a v místnosti jsem sebral plány fotonového torpéda (ZO; enter).

Výroba torpéda
Zlikvidování prvního ufouna
Vyzvednutí torpéda

Vrátil jsem se na křižovatku chodeb a šel na sever. V knihovně jsem sebral kazetu Sony CHF 90 (ZO; enter) a šel na východ, do brlohu programátora. Zde jsem kazetu a plány vložil do datarekordéru (POU; KAZ), čímž jsem nechal torpédo vyrobit. Odešel jsem z místnosti a vydal se na sever. V šeré místnosti jsem sebral helmu (ZO; enter), kterou jsem si i hned dal na hlavu (POU; HEL). Pokračoval jsem dále a na okraji propasti jsem sebral laserovou pistoli (ZO; enter), se kterou jsem odstřelil Ufáka u dveří (POU; LAS). 

Šel jsem na západ a sebral trojuhelníkový předmět (ZO; enter), který jsem použil na dva Ufáky u severních dveří (POU; TRO). Vešel jsem do tiché místnosti a sebral baranidlo (ZO; enter), kterým jsem vyrazil dveře vedoucí k montážní rampě (POU; BAR) a zde jsem sebral vyrobené fotonové torpédo (ZO; enter). Došel jsem na konec chodby a vešel do obrovského hangáru, kde jsem našel mimozemskou kosmickou loď. Hodil jsem na ní torpédo (POU; FOT) a zlikvidoval tím Ufáckou hrozbu. Vrátil jsem se do chodby a vešel do západních dveří. Prošel jsem sekretariátem až do pracovny svého šéfa, který mi pogratuloval a poslal mě na dvoutýdenní dovolenou. 
KONEC POSTUPU HROU


Sbohem, ufouni
Vítězství ! A konečně se dozvídám, že se jmenuju Stenson

Verdikt: Poměrně krátká a jednoduchá textovka, bohužel s bugem. Je to lepší jak Plutonia, ale horší jak Stensontron. Tři hvězdičky s odřenýma ušima.
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat