pátek 13. dubna 2018

Hra 198: Bludiště (1988)


Bludiště
Vývojář: Karel Šuhajda & Pavel Šindelka & Michal Černý & Tomáš Švec
Vydavatel: 4004/482 ZO Svazarmu
Vydáno 1988 pro PMD 85
Žánr: Arkáda
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

"Bludišťovek" jsme tu už měli několik, ale ty z pohledu první osoby jsou vzácné. Zatím to byly pouze dvě hry - Rex (1986) pro IQčko a B.L.O.U.D. (1987) pro Atari. PMDčko se samozřejmě nemohlo nechat zahanbit, a tak přineslo svojí vlastní verzi. Jak se dočtete na úvodní obrazovce, úkolem je najít v bludišti klíč a následně se s ním vrátit na místo, kde jste začali.

Hra se ovládá pouze čtyřmi klávesami - dvě pro otáčení, jedna pro pohyb dopředu a další pro vyvolání mapy. Tu si můžete zobrazit několikrát za úroveň - počet zbývajících map vidíte na obrazovce vlevo dole. V první úrovni to lze udělat 5x, ve druhé 10x a tak dále. Na mapě vidíte jak celé bludiště, tak vaši aktuální polohu a pozici klíče. Zobrazí se ale jen na pár vteřin, takže si ji musíte co nejlépe zapamatovat.

Začátek hry
Mapa první úrovně
Bludiště je většinou velmi členité

Ve spodní části obrazovky také pro lepší orientaci vidíte kompas, který ukazuje sever. Pokud seberete klíč, tak jeho ikonku vidíte vlevo dole. Není tu žádný časový limit, pasti, ani nepřátelé. Máte tedy nekonečně času na dokončení.

Velmi důležitý je fakt, že úrovně jsou náhodně generované, což zvyšuje znovuhratelnost. Mapy se také postupně zvětšují a je jich omezené množství - přesněji řečeno stačí dojít na konec čtvrté mapy a hra vám oznámí, že jste vyhráli. Pokud vám ale třeba dojdou mapy a v bludišti se ztratíte, tak můžete hru vzdát, načež se zobrazí kříž s textem "Spi sladce" a vrátíte se do menu. Najdeme zde i zvukové efekty při pohybu a nárazu do zdi.

Klíč potřebný k dokončení úrovně
Poslední úroveň už není žádná sranda
Sebral jsem klíč a jdu zpátky na začátek

Během hraní mě napadla taková myšlenka - když už byli autoři schopni udělat tohle, proč nepřidali nějaké jednoduché souboje, vylepšování postavy, nebo i příběh? Proč z toho neudělali RPGčko, krokovací dungeon ve stylu legendárních Wizardry? Já vím, bylo by to hodně komplikované, ale jak já bych si zahrál nějaké RPGčko! Ale na to si budu muset bohužel ještě několik let počkat...

Úspěšné dokončení jedné z úrovní
Vítězství!

Verdikt: Technicky dobře udělané, ale nemůžu říci, že by to bylo extra zábavné. Chtělo by to ještě něčím okořenit, přidat nějaké herní mechanismy jako třeba pasti či teleporty posouvající hráče na jiné místo v úrovni.
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat